materiały 06-08.04.2020 – 4,5latki

Kwiecień tydzień 2: Wielkanoc.
Przesyłam zabawy, materiały oraz zadania na cały tydzień. Tempo pracy zależy od Państwa i dzieci.
1. Obrazki związane ze Świętami Wielkanocnymi. Dzieci oglądają obrazki. Wypowiadają się na temat przygotowań do świąt w ich rodzinnych domach. Z czym kojarzą im się Święta Wielkanocne? Jakie najmilsze wspomnienia kojarzą się im z tymi świętami?

wielkanoc.pdf

2. Wysłuchanie opowiadania pt. „Wielkanocne pyszności”.
W przedszkolu na każdym kroku widać było zbliżającą się Wielkanoc. W wazonach stały bazie, a obok- koszyczki z jajkami. Wszystkie zawieszone dekoracje też przypominały o świętach. Słońce każdego kolejnego dnia coraz mocniej świeciło. Ada, podobnie jak inne dzieci z jej grupy, nie mogła doczekać się świąt. Pani opowiadała o tradycjach wielkanocnych.
– A może zrobimy sobie mazurka? I jeszcze babkę i szynkę. Nie może też zabraknąć chleba i jajek!
– Ale jak my to wszystko sami zrobimy?- dopytywał się Kamil. – To naprawdę dużo pracy. Widziałem jak babcia piekła ciasto.
Pani tajemniczo uśmiechnęła się do dzieci.
– Tak naprawdę zrobimy dziś te wszystkie smakołyki, ale one nie będą nadawały się do jedzenia. Wykonamy je z masy solnej, potem wypieczemy i pomalujemy. A na koniec urządzimy kącik wielkanocny.
– Ale fajny pomysł- zawołał Kamil.
Ada zrobiła wielką babę wielkanocną, a Kamil szyneczkę. Inne dzieci też starały się jak mogły.
Po pomalowaniu i ułożeniu na stoliczku wszystkie „smakołyki” wyglądały jak prawdziwe, zwłaszcza baba z lukrem.
Po podwieczorku do sali średniaków przyszły w odwiedziny straszaki.
– Ale macie tu wspaniałe pyszności!- oblizując się, zawołał Maciek i wyciągnął rękę po babę. W ostatniej chwili przed zjedzeniem powstrzymał go Olek.
– Dlaczego nie mogę się poczęstować? Trzeba jeść szybko, póki świeże. Potem już nie będą takie dobre.
– Maciek przyjrzyj się uważniej tym smakołykom. Przecież one są z masy solnej. Jeszcze mógłbyś sobie przez nie połamać zęby. Najlepiej poczekaj na prawdziwy wielkanocny stół i prawdziwe pyszności.
Maciek przytaknął głową, ale i tak ukradkiem- kiedy nikt nie patrzył- powąchał babkę. Skrzywił się zawiedziony i rad nierad postanowił jednak poczekać na święta.
Ilustracje do opowiadania.
Rozmowa na temat opowiadania. Pytania do opowiadania: Z czego dzieci wykonały pyszności do koszyczka wielkanocnego? Dlaczego Olek powstrzymał Maćka przed skosztowaniem babki z kącika wielkanocnego? O jakich tradycjach wielkanocnych była mowa w opowiadaniu? Jakie smakołyki z wielkanocnego stołu lubicie najbardziej?
3. Przysmaki wielkanocne- zajęcia plastyczne.
Nawiązując do wysłuchanego opowiadania rodzic pyta: Jakie smakołyki zrobiły dzieci z masy solnej w przedszkolu? Jakie jeszcze inne smakołyki mogą się znaleźć na wielkanocnym stole?
Dzieci lepią samodzielnie z masy solnej smakołyki wielkanocne. Podają ich nazwy. Po wyschnięciu malują je na odpowiednie kolory.
4. Słuchanie piosenki pt.” Wielkanocny poranek.” Rozmowa na temat tekstu piosenki. Próba nauki I zwrotki piosenki oraz refrenu.
5. Zabawa przy piosence „Wielkanocny poranek”. Zabawa z rodzicem lub rodzeństwem.
5. Odkrywanie litery f, F. Wyodrębnienie wyrazu podstawowego farby.
Dzieci oglądają obrazek. Rodzic pyta: W jaki sposób chłopiec ozdobił jajka? Czego do tego użył?
Analiza i synteza słuchowa słowa: farby. Dzieci dzielą słowo farby na sylaby. Liczą ile jest w słowie sylab. Starsze dzieci układają z rozsypanki literowej słowo: farby. Następnie wymieniają inne słowa, w których głoskę f słychać na początku (futro, flaga, fasola).
Wykonanie zadania w różowych podręcznikach str. 67 ( litera f) i 66 (cebula po śladzie) młodsze dzieci kartka ksero z cebulą str. 66 oraz załącznik karta pracy z f.
6.Utrwalenie poznanych liczb. Rozpoznawanie liczb ze słuchu.
Utrwalenie dodawania.
7. Wykonanie pisanki wielkanocnej. Dzieci kolorują pisankę dowolnymi kolorami i ozdabiają ją według pomysłów.
pisanka.pdf
8. Wykonanie zadania w podręczniku czerwonym str. 29, 30, 31, 32. w fioletowym: 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80.