Materiały na 19.06.2020

Dzień dobry

Proszę o głosy w konkursie Czyściochowe Przedszkole 🙂

Przypominam o konieczności oddania książek do biblioteki.

I. Karta pracy, cz. 4, s. 77.

Czytanie tekstu z pomocą lub samodzielnie. Rozmowa na temat tego, co dzieci poznały w przedszkolu. Rysowanie słoneczek po śladach. Kolorowanie rysunków.

Dla 5- latków „Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia” s. 80. Rysowanie po śladach.

Dla 6- latków „Litery i liczby” cz. 2, s. 80. Ćwiczenia w czytaniu. Dzieci czytają samodzielnie lub z pomocą.

II. Zabawa badawcza – Dlaczego czereśnie pękają? Potrzebne będą: Czereśnie – całe i popękane, rabarbar, woreczek foliowy, miska z wodą.

Wyjaśnianie dzieciom, dlaczego, kiedy pada deszcz, dojrzewające latem owoce pękają.

  1. Oglądanie rabarbaru; opisywanie jego wyglądu, przeznaczenia; zwracanie uwagi na czerwoną skórkę brudzącą palce oraz, że liście rabarbaru mają charakterystyczny kształt.
  2. Włożenie jednego kawałka liścia do woreczka foliowego, a pozostałych – do miski z wodą.

Następnego dnia porównywanie wyglądu rabarbaru z woreczka i z rabarbarem z wody (rabarbar wyjęty z woreczka nie zmienia swojego wyglądu, ma nadal równe, całe końce; natomiast ten wyjęty z wody jest na końcach popękany i zwinięty). To efekt wchłaniania wody. Skórka wchłania jej więcej niż miąższ. Właśnie dlatego rabarbar pęka na końcach i się zwija.

Wyjaśniamy, że podobne zjawisko można zaobserwować również u innych owoców. Czereśnie, kiedy są już dojrzałe i pada na nie deszcz, zaczynają pękać. Miąższ znajdujący się pod skórką chłonie jak gąbka krople wody, które padają na skórkę. Owoc zwiększa więc swoją objętość. Skórka natomiast nie zachowuje się jak nadmuchiwany balonik, nie rozciąga się i dlatego pęka. Podobnie jak czereśnie pękają również wiśnie, śliwki i agrest. Degustowanie czereśni – całych i popękanych.

III. Zabawa rozluźniająca mięśnie wokół oczu i na czole – Duże oczy. Dorosły opowiada, dzieci słuchają i wykonują polecenia.

Za chwilę będziecie mogli zrobić duże, bardzo duże oczy. Unieście przy tym brwi do góry tak mocno, jak tylko możecie. Wyobraźcie sobie, że macie jeszcze dodatkowe, trzecie oko pośrodku czoła. I właśnie to oko otwórzcie tak szeroko, jak tylko potraficie… A potem możecie poruszać waszymi szeroko otwartymi oczami we wszystkie strony: w dół, do góry, w prawą stronę, w lewą stronę. Być może zauważycie waszymi trzema szeroko otwartymi oczami coś, czego do tej pory nie widzieliście. Za chwilę zacznę powoli odliczać do sześciu. Kiedy dojdę do szóstki, zamknijcie na moment oczy i nadajcie im w myślach taki rozmiar, jaki chcielibyście mieć. Trzecie oko będziecie mogli sobie później wyobrazić za każdym razem, kiedy będziecie chcieli zobaczyć coś w waszej wyobraźni. Jeden, dwa, trzy, cztery, pięć, sześć.

 IV. Posłuchajcie piosenki, o tym jak się zachować, by być bezpiecznym na wakacjach:

https://www.youtube.com/watch?v=W4RHyjQLfCM

Wymieńcie kilka przykładów bezpiecznych zachowań (tekst piosenki jest pod filmem).

V. Praca plastyczna: malowane kamienie. Najpierw musicie znaleźć kamienie do pomalowania, od Was zależy jakie, trzeba je oczyścić i można malować farbami plakatowymi. Oto propozycje jak mogą wyglądać:

malowane kamienie

Pozdrawiam

wychowawczyni

Magda Przetacznik