Jak uczyć o II wojnie światowej?
Dzieciństwo i młodość powinny być czasem niewinności, beztroski i rozwoju. Wojna to jednak w brutalny sposób odbiera, bez wyjątku, nie oglądając się na pochodzenie czy status społeczny. W trakcie lekcji historii młodzież klasy VIII poznała piętnaście młodych postaci i ich poruszające okupacyjne historie… Stało się to za przyczyną nietypowo poprowadzonej lekcji, podczas której uczniowie w rolach detektywów odkrywali losy ich rówieśników żyjących w okupowanej Polsce.
Materiały edukacyjne – „Mój Rówieśnik. Losy obywateli polskich w czasie II wojny światowej” wykorzystane podczas lekcji – powstały w Instytucie Pamięci Narodowej w formie gry stanowiskowej. Uczniowie otrzymali od nauczyciela legitymację szkolną jednej z postaci i odkrywali stopniowo kolejne losy swojego rówieśnika, począwszy od czasu przedwojennego aż do zakończenia wojny. Aby zbadać te historie, korzystali z różnych źródeł historycznych: dokumentów państwowych, pamiętników, listów, opracowań historycznych. Odczytywali informacje z mapy Polski przedwojennej i z danych statystycznych. Postacie występujące w grze są fikcyjne, ale ich losy reprezentują prawdziwą historię obywateli polskich z czasów II wojny światowej różnych narodowości i grup społecznych. Odkrywanie historii przez przeżywanie to nowoczesna metoda pozwalająca młodzieży lepiej zrozumieć przeszłość i identyfikować się ze swoim narodowym dziedzictwem. Lekcję przeprowadziła p. Barbara Sowa, nauczyciel historii w naszej szkole.