Powitanie wiosny w oddziale przedszkolnym

Pierwszy Dzień Wiosny to wyjątkowy moment w kalendarzu, niosący ze sobą nie tylko radość, ale także okazję do wszechstronnego rozwoju dzieci przez zabawę. W naszym oddziale przedszkolnym celebracja tego dnia miała charakter interdyscyplinarny, łączący elementy edukacji przyrodniczej, społecznej oraz artystycznej. Już od rana w naszej Sali można było poczuć atmosferę budzącej się do życia przyrody – przedszkolaki, ubrane w barwy wiosny: zielony i żółty, z podekscytowaniem witały nową porę roku.
Rozpoczęliśmy dzień od rozmowy na temat wiosny. Dzieci, kierowane pytaniami nauczyciela, samodzielnie dochodziły do wniosków na temat charakterystycznych zmian zachodzących w przyrodzie. Obserwowaliśmy oznaki wiosny – coraz dłuższe dni, cieplejsze promienie słońca, śpiew ptaków oraz pojawiające się pierwsze kwiaty. Ta aktywność pobudziła ich ciekawość i zachęciła do uważnej obserwacji otaczającego świata.
Tego dnia poświęciliśmy także szczególną uwagę edukacji społecznej. Obchodząc Światowy Dzień Zespołu Downa, dzieci oraz nauczyciele założyli dwie różne skarpetki jako symbol solidarności i akceptacji. Podczas krótkiej, dostosowanej do wieku rozmowy, przedszkolaki dowiedziały się, że każdy człowiek jest wyjątkowy i zasługuje na szacunek oraz wsparcie. Rozmowy o różnorodności i empatii uczyły dzieci otwartości oraz wrażliwości na potrzeby innych.
Kolejnym ważnym punktem dnia było wiosenne śniadanie. Dzięki zaangażowaniu rodziców, którzy przygotowali różnorodne, zdrowe produkty, dzieci miały możliwość samodzielnego komponowania kolorowych kanapek. Twórcze podejście do przygotowywania posiłków sprawiło, że maluchy z entuzjazmem próbowały nowych smaków i kształtowały zdrowe nawyki żywieniowe. Ten element dnia rozwijał także samodzielność oraz umiejętność współpracy, gdyż przedszkolaki dzieliły się składnikami i wspólnie przygotowywały posiłki.
Cały dzień upływał pod znakiem radosnej zabawy, ruchu i muzyki. Aktywność fizyczna przy muzyce nie tylko wzmacniała koordynację i poczucie rytmu, ale także pozwalała na swobodną ekspresję emocji. Nie mogło zabraknąć również zajęć plastycznych – dzieci z zapałem tworzyły postacie pani wiosny. Wynikiem tej pracy są piękne wiosenne figurki ozdabiające naszą salę.
Dzień powitania wiosny był pełen wartościowych doświadczeń, które nie tylko dostarczyły dzieciom radości, ale także poszerzyły ich wiedzę o otaczającym świecie oraz wzmocniły ich kompetencje społeczne. Poprzez integrację różnorodnych aktywności udało się stworzyć atmosferę pełną zaangażowania, współpracy i odkrywania. Wiosna zawitała do naszego przedszkola na dobre, a my z niecierpliwością oczekujemy kolejnych dni pełnych słońca, zabawy i nowych edukacyjnych przygód.
tekst i fot. p. Magdalena Gębarowska